Czy można odmówić urlopu na żądanie?

Czy można odmówić urlopu na żądanie? Pracownik chce skorzystać z prawa do wolnego dnia, a pracodawca mówi „nie”? W tym materiale wyjaśniam, kiedy urlop na żądanie musi zostać udzielony, a kiedy odmowa pracodawcy jest zgodna z prawem.

Czy można odmówić urlopu na żądanie – kiedy pracodawca ma prawo powiedzieć „nie”?

W tym filmie wyjaśniam, czy pracodawca może odmówić urlopu na żądanie i w jakich okolicznościach ma do tego prawo. Urlop na żądanie to szczególny rodzaj urlopu wypoczynkowego, z którego pracownik może skorzystać bez wcześniejszego planowania, ale nie oznacza to pełnej dowolności. Z filmu dowiesz się:

  • czym dokładnie jest urlop na żądanie,
  • jakie warunki musi spełniać pracownik, by móc z niego skorzystać,
  • czy i kiedy pracodawca może odmówić urlopu na żądanie,
  • jak chronić się przed nadużyciami i nieporozumieniami na tym tle.

Ten materiał przyda się zarówno pracownikom, jak i osobom pracującym w działach kadr i HR.

Urlop na żądanie – kiedy można z niego skorzystać?

Urlop na żądanie to maksymalnie 4 dni w roku, które pracownik może wykorzystać według własnych potrzeb, bez wcześniejszego planowania. Musi jednak poinformować pracodawcę o swojej nieobecności najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu. W filmie omawiam, jakie są zasady korzystania z urlopu na żądanie oraz kiedy pracownik nie może liczyć na jego automatyczne udzielenie.

Odmowa urlopu na żądanie przez pracodawcę – legalna czy nie?

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić urlopu na żądanie? Otóż nie zawsze. Film tłumaczy, w jakich sytuacjach pracodawca może odmówić urlopu na żądanie – na przykład gdy nieobecność pracownika mogłaby poważnie zakłócić funkcjonowanie zakładu pracy. Wskazuję również, jakie są konsekwencje dla obu stron w przypadku odmowy.

Sprawdź także: Ile urlopu w pierwszej pracy

Jak prawidłowo zgłosić urlop na żądanie, żeby nie dostać odmowy?

Nieprawidłowe zgłoszenie urlopu może skutkować odmową. Dowiedz się z filmu, jak zgłosić urlop na żądanie, jakie formy zgłoszenia są akceptowalne (np. telefon, e-mail) oraz jakie błędy popełniają pracownicy, które dają podstawę do odmowy przez pracodawcę.

Kadry

Szkolimy w kadrach i płacach od ponad 17 lat.

Zobacz wszystkie